Tennisarmbåge och pistolskytte.

Att träna och skjuta pistol är en mycket hård statisk belastning på både arm och handled, men även axelpartiet får ta upp en del av denna belastning. Vi skyttar startar upp vår träning eller tävling oftast utan någon form av uppvärmning. Dra gärna parallen med en löpare som ska springa ett lång lopp, denna löpare skulle aldrig drömma om att gå direkt
ur bilen och sedan springa i full fart!

För en löpare är uppvärmingen ett måste för att undvika skador, naturligtvis finns exakt samma behov vid pistolskytte! För att gå tillbaka till vår lång löpare så avslutar han sin löpning med stretching och nedvarvning, återigen samma behov finns för en skytt!

Upprinnelsen till denna artikel är egentligen min egen tennisarmbåge. Sommaren 2003 förändrades min arbetssituation ganska dramatiskt, jag sålde mitt företag. Detta innebar att jag fick helt plötsligt möjlighet att skjuta så mycket jag önskade. Besök efter besök på ortens skjutbana resulterade så småningom i denna åkomma och resulterade i ett lika oväntat träningstopp för skjutning med höger hand. Efter tre månaders väntetid infann jag mig hos sjukgymnasten på orten och tilldelades ett träningsprogram. Frågvis som jag dock är, förhörde jag mig även om möjligheten för att i framtiden undvika att återigen drabbas av denna åkomma. Mer om detta senare.

Denna åkomma kan drabba de allra flesta pistolskyttar någon eller flera gånger under en aktiv tid. Detta är ett gissel som oftast på ett mycket abrupt sätt sätter stopp för både träning och tävling skjutning. Ibland under en ganska lång tid! En av mina skytte kompisar och tillika före detta landslagsman i pistolskytte, drabbades mycket svårt för ganska många år sedan. Denna skada resulterade i ett totalt uppehåll från all träning och tävling under nästan ett års tid!

Vad är då en tennisarmbåge?

Av namnet av döma borde denna skada vara direkt relaterad till Tennis spel, så är dock inte fallet.
Typiska sporter med utövare som drabbas av denna åkomma är naturligtvis förutom Tennis, sporter med höga statiska belastningar.
Med på denna lista finns också Pistolskytte, det är just skador vid utövande av pistolskytte denna artikel ska handla om.

Tennisarmbåge per definition.

Det är frågan om en vanlig, i huvudsak i vuxen ålder förekommande skada på underarmens yttre sida, som vanligen uppstår vid överbelastning, antingen efter långvarig ansträngning eller kortvarig belastning (t.ex intensivt skjutande, krattande, hamrande). Tennisarmbåge kan också förorsakas av en kross-skada.

Åkomman kan försvåra griptaget p.g.a. smärtan och kan i värsta fall bli kronisk.

Symptom

Som följd av ansträngning eller skada uppstår smärta på armbågens yttre sida. Smärtan ökar, när man gör upprepade rörelser med fingrarna eller försöker gripa tag i ett föremål.
I svåra fall kan det vara svårt att använda handen och utföra arbete. Så fort man märker att skadan uppstått bör man kyla ner området med is i 20-30 minuter åt gången med ca en
timmes mellanrum (lägg inte isen direkt på huden, utan använd en is påse eller ett klädesplagg mellan armen och isen). Armen skall hållas stilla och man bör undvika aktivitet som belastar armen (gripa tag i eller lyfta saker osv). Alla rörelser som gör ont (är inte att föredra och) bör undvikas.

Behandling

Oftast kan ett besök hos en sjukgymnast, ge en viss lindring av symptomen. Sjuk gymnaster i allmänhet rekommenderar ett stödbandage och ett träningsprogram speciellt utformat för just denna skada. Vid svårare fall kan injektioner av kortison dramatiskt förbättra den skadade armen och samtidigt förkorta läkningsprocessen. Kortison påverkar ju inflammationen, liksom inflammations hämmande läkemedel Tex. Voltaren. För att minska på biverkningar kan man pröva salva, Orudis eller Siduro. På senare tid har även andra metoder börjat användas för detta sjukdomstillstånd.

Avslappningsövningar kan hjälpa något:
Böj handleden helt ner och håll handen nere med den andra handen.
Sträck armbågen helt ut och vrid underarmen inåt så att fingerspetsarna pekar ut åt sidan.
Sträck dig så i omkring 15 sekunder och håll en kort paus.
Fortsätt med samma övning 5-6 gånger och upprepa flera gånger under dagens lopp.
Man kan också använda stödbandage och mitella för att hålla armen stilla.
Dessa hjälpmedel kan köpas i sportbutiker, hos kemikalie handlaren eller på apoteket.
Alternativt kan man själv binda upp armen med en stor kökshandduk.

* Träningsprogram vid Tennisarmbåge
a . Stöd underarmen mot en stol karm eller mot låret. Pressa med lätt knuten hand ovansidan av handen mot undersidan av bordet under 10 sek. Töj därefter under 10 sek. Upprepa press med efterföljande töjning ca 5 ggr.
b. Pressa samtidigt pekfinger och långfinger mot undersidan av bordet under ca 10 sek. Töj därefter under 10 sek. Upprepa press med efterföljande töjning ca 5 ggr.
c. Pressa samtidigt ringfinger + lillfinger mot undersidan av bordet under 10 sek. Töj därefter under 10 sek. Upprepa press med efterföljande töjning 5 ggr.

Töjningen utförs på följande sätt: Håll armen rakt ned med handflatan riktad bakåt. Vrid hela armen så att tummen roteras bakåt-utåt. Böj i handleden så mycket det går. Pressa med andra handen mot ovansidan på handen så att böjningen i handleden förstärks. Övningarna skall utföras minst 3 ggr/dag. Efter ca 8 veckor kan antalet upprepningar ökas från 5 till 10 gånger.

* Hela eller delar av detta träningsprogram kan användas som uppvärming.

Alternativ behandling

Det finns en alternativ behandling av tennisarmbåge som påstås ha använts inom Svensk elit idrott sedan 1997 detta är en metod som enligt vissa förespråkare botar tennisarmar och liknande inflammationsskador snabbt och utan biverkningar. Detta medel heter BIO sport och består av två livsviktiga fettsyror omega-3 från fiskolja samt omega-6 från gurkört kombinerat med selen och zink samt med flera andra vitaminer. Omega-3 och omega-6 fettsyrorna hämmar en del skadliga och smärtframkallande, hormonliknande ämnen i kroppen som kallas för prostaglandiner. Fördelarna med Bio-Sport är att man kan träna aktivt under behandlingen, att kuren inte har några biverkningar, och att den i många fall kan intagas enskilt, utan att man behöver kombinera den med fysioterapi. Denna metod har jag inte provat själv, är kanske lite för tveksam!

Kan jag få tillbaka denna skada?
Tyvärr måste denna fråga besvaras med ett ja, det är till och med ganska vanligt att man får om detta problem om
man INTE förändrar eller eliminerar orsaken till över belastningen.

Uppvärmning och pistolskytte.

Vi har kunnat konstatera att träna och skjuta pistol är en mycket hård statisk belastning på både arm och handled, även axelpartiet får ta upp en del av denna belastning.
Vi skyttar måste för att undvika denna form av överbelastning skada, dels momentant träna upp vår armstyrka men framför allt, värma upp inför ett tränings eller tävlingspass.
Just banskyttet anser jag vara den största belastningen, här finns den längre statiska belastningen här finns just den upprepade rörelsen, här finns den farliga kombinationen ett hårt grepp om pistolgreppet och den långvariga belastningen.

* Hela eller delar av detta träningsprogram kan användas som uppvärming.

Regel nummer 1
Träna aldrig om det gör ont, just smärtan är kroppens eget sätt att kommunicera ett fel till oss.
Regel nummer 2
Starta alltid med uppvärmning, det är mycket viktigt att värma upp arm, handled och axelparti inför skjutningen.
Regel nummer 3
Bygg upp den muskulatur som användes vid skytte, börja med små vikter och öka sedan successivt upp träningen med större vikter och längre belastning.
Men Glöm aldrig att det ska INTE göra ont!

Arne Nohlberg 2003 11 23 fortfarande med armen i stöd

Vad hände sedan?

När detta skrives är jag återigen smärtfri i min högra arm och mycket mera medveten om de fel jag har gjort som på sikt orsakade denna åkomma. Nu kan jag äntligen skjuta igen i normal omfattning med min högra arm! Men jag har radikalt förändrat min inställning till träning och och på alla sätt försökt att förändra och förbättra den felaktiga skjut träning
jag i ren okunskap tidigare bedrev. Under min konvalecent-tid, var jag tvungen att skjuta med två händer ( hela tyngden på vänster arm), faktiskt förbättrade jag mitt tvåhandskytte riktigt ordentligt. Allt annat skytte har skett med vänster arm, det har visat sig vara, ungefär som att börja om på nytt! Jag har varit tvungen att börja ladda ammo ( handladdning ) med väster arm och gör det fortfarande, det finns en risk med ensidig träning i en arm att man blir en osymmetrisk Karl- Alfred annars. Det tar tid att komma tillbaka, dels är man rädd för att skadan ska uppstå igen, dels har man tappat finliret med den skadade armen.

Detta har jag ändrat på.

* Jag är ytterst noga med att VÄRMA upp före varje skjutpass, när jag sätter mig i bilen på väg till skjutbanan ( ca 8 km), börjar jag att värma upp armen och handleden, jag använder i huvudsak de ovan beskrivna övningarna.

* Mellan skjutpassen ( inte mellan varje men vid behov) strechar jag både min arm och handled.

* Jag har minskat på skjutpassens längd absolut max 1,5 timmar. Gärna med paus mellan!

* Jag är lika noga med att stretcha efter som att jag värmer upp före skjutpassen.

Rev. 2004 04 04 rev 2012 05 Arne Nohlberg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s