Smith & Wesson revolver, med mystiska klick.

Våra Smith & Wesson revolvrar är kända för att ha en hög tillförlitlighet och denna tillförlitlighet kräver egentligen bara att ägaren av vapnet sköter rengöring och nödvändig service för att kunna ha en trogen kompis ute på fältbanan eller i banskyttet i många år. Med andra ord så ställer inte detta vapen så stora krav för att ha en god funktion, men till och från krackelerar även den finaste yta och problem uppstår.

Jag har skrivit ganska mycket om S&W revolvrar förut och rekommenderar läsaren att ta del av dessa artiklar vid eventuella andra problem som inte tas upp i denna artikel, som ska handla om ett av de svåraste problemen att upptäcka på en annars utmärk konstruktion av en väl fungerande revolver.

Artikeln ska sålunda handla om ett problem som många, även rutinerade vapensmeder har gått bet på, inte bara en gång utan flera gånger. Klick problemet framträder sporadiskt, det kan gå bra att skjuta 50 – 90 skott och allt fungerar perfekt, men det kan också inträffa en klick, var 10 skott eller var tvåhundrade skott.

Bild 1 stötbotten revolver.

Rent visuellt så kan man se att inslaget i tändhatten på den klickade patronen är betydligt mindre än i andra patroner som har detonerat, då börjar oftast en tröstlös byte av delar, först spänns slagfjädern upp eller byts ut och samma problem uppstår, nästa steg är oftast att byta slagstiftet.
Slagstiftet som är lösttagbart och fjäderbelastat på de flesta S&W revolver med K-stomme.
Men problemet kvarstår. I nästa fas så byts oftast hanen ut, men med samma dåliga resultat, ibland klickar vår revolver.

För ganska många år sedan drabbades jag själv av ovanstående problem, fick finna mig i att under en kort tid få eldavbrott efter eldavbrott på fältrundan utan att kunna finna felet på mitt egna vapen en S&W Modell 16. Men skam den som ger sig, efter många timmars funderande och tester hittade jag till slut felet och har sedan hjälpt ett antal revolverägare som har varit benägna att helt ge upp sitt vapen.

slagstift11 Bild 1

Bild 1 visar en bussning eller kanske rättare benämnd guide för slagstiftet, som faktiskt är lite konad inte bara inuti utan också utvändigt, bussningen är pressad på plats i revolverns  frame/stomme och är som synes konad i överkant för att rätt kunna styra in det fjäderbelastade slagstiftet mot tändhatten.
Man måste tänka sig rörelsen på slagstiftet som har en cirkelformad rörelse. Tryckfjäder på bild 1 är för att slagstiftet som sitter fast i hanen med ett spännstift ska ha en stabilt läge pekande upp mot ”taket” inuti bussningen.
Detta innebär att slagstiftet på sin resa fram till tändhatten, släpar i ”taket” på bussningen som för slagstiftet fram mot patronens tändhatt,

Bild 2 ska illustrera problemet

Problemet

Uppstår när det fjäderbelastade slagstiftet på hanen ska nå fram till tändhatten på patronen, hanens slagstift passerar då en bussning som har till uppgift att styra slagstiftet rätt mot tändhattens centrum.

Vad som händer är att slagstiftet på sin väg genom denna bussning, hakas upp av en liten skada i bussningens ”tak” Slagstiftet hoppar till och fastnar under en mycket kort tidsrymd och förlorar en stor del av sin kraft och klicken är ett faktum.

Förloppet är så snabbt att du inte kan se problemet med blotta ögat, därav går det INTE att provocera fram felet vid en normal funktionstest på arbetsbänken. Man måste helt enkel känna till att ett sådan problem kan uppstå och också dess lösning.

Bild 3 slagstiftet

Problemlösningen

Det finns faktiskt två lösningar varav den första är INTE att rekommendera men kan vara en nödåtgärd, mycket temporärt, i brist på annan bättre temporär lösning.

Det är att runda av slagstiftets spets, så att det mer eller mindre antar formen av en boll, detta är en nödlösning.
Tänk på att slagstiftet är ythärdat, ta inte för mycket på godset.
Det riktiga problemlösningen är att byta bussningen för slagstiftet och ibland (ofta) även själva slagstiftet.
Bussningen finns på Numerich parts i USA, tyvärr inte i Sverige vad jag vet:

Länk till Numerich parts USA.

Frakten är oftast det dyraste, det lönar sig alltid att gå ihop några stycken och dela på frakten.
Tänk också på att det kan vara olika bussningar och olika slagstift beroende på vilken modell du har på din Smith 6 Wesson revolver.
Men det borde gå att ersätta vissa bussningar som idag inte finns att tillgå med tex en bussning till Modell 16 och samtidigt köpa ett slagstift till samma revolver, detta borde passa även en K 38 revoolver som lär ha större diameter på slagstiften och ett något större hål i bussningen?
Detta har jag inte provat, men det borde gå, alternativet är att skrota revolvern!!

Min revolver modell 16 bussning har följande mått på bussningen från Numrich parts i USA

Bussningen har måtten 6×2 mm och hålet är ca 2 mm, kanske 2,2 mm?? Svårt att mäta korrekt.
Slagstiftet har måttet ca 22 mm och sticker ut från bussningen ca 1 mm, vid aktiverad avskjuten hane..
Bussning kostar i dag till min revolver 8,45 dollar och slagstift, ej original i rostfritt kostar 6 dollar.
Lite konstigt med alla milimetermått på en amerikansk produkt.

Var noga med att välja rätt revolvertyp när du beställer bussning och slagstift, jag anser att det är betydligt smartare att byta båda på en gång.

Även Brownells har reservdelar.

Det finns en del delar på Ebay också, men det brådskar delar är på upphällning just nu.

Midway har också denna bussning i lager,  då och då, kolla in Midway, där får man reda på vilka andra revolvrar som bussningen passar till.

Har du tips på mera reservdelsförsäljare, maila gärna in detta!

beg_rev40 Bild 4

Åtgärder

I första hand byta bussningen och om slagstiftet ser dåligt ut, byt också detta, båda dessa delar kostar en spottstyver i jämförelse med vad resor och frustation för en misslyckad tävling innebär.
Bussningen är som sagt pressad på plats och kan ganska lätt pressas eller slås ut med en dorn från den sida av stommet som hanen finns , detta kräver då en demontering av hanen.
Skulle inte bussningen INTE sitta fast efter byte går det att använda loctite eller också göra ett par körnslag för låsning av bussningen..

Bussningen ska med andra ord komma ut där trumman finns. Vad som är mycket viktigt vid ett byta av bussningen eller guiden för slagstiftet är att den vänds åt rätt håll, OBS det konformade uttaget i bussningen ska alltid  peka uppåt på vapnet.OBS.

Slagstiftet är fastsatt med ett spännstift i hanen, samma där använd en dorn och demontera detta, men var försiktig med den lilla tryckfjädern under slagstiftet den vill gärna sprätta iväg.

Bild 5 bussning på plats i stötbotten

Epilog

Första gången jag ställdes inför det här problemet, kommer jag aldrig att glömma det innebar en stor frustation och många sömnlösa nätter att inte veta vilken åtgärd som var den rätta.
Jag provade allt och befann mig slutligen i en återvändsgränd som tycktes mig hopplös att komma ut ur. Men till slut efter många timmar så hittade jag felet och upplösningen var överväldigande.

Kan man då minimera risken för att detta problem ska uppstå?

Kanske inte helt, men jag är noga med att dels göra rent i bussning och på slagstift men även ge hanens slagstift spets en tunn hinna av fett när jag servar min revolver.

Man kan klart se att antalet reservdelar till de äldre Smith & Wesson revolvrarna är på upphällning, flera av de gamla K 38 revolvrarna är ju trettio, fyrtio år gamla och det vore ju konstigt om inte vissa detaljer så som slagstift och bussningen för detta slagstift ( Hammer nose bushing) skulle med tiden ta slut.

Genom googles översättnings möjligheter så strömmar det in på min hemsida: Tyskar, Holländare, Belgare, Fransmän, Polacker, Engelskmän, Amerikanare, Ungrare, Letter, Balter, Finnländare och många andra nationer, som förut inte kunnat ta del av mina artiklarna på det Svenska språket, men nu är det lätt att översätt sida efter sida, mycket välkomna till er alla..

Arne Nohlberg  2010 01 22 Rev. 2013 10 rev 2014 04 rev 2014 06

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s