Morinis tryckmekanism, modifieras till Elite.

För ett antal månader sedan, så fick jag det stora nöjet att testa den nya modifierade tryckmekanismen från Morinis generalagent  Interprodukter i Hässleholm. 
Originaltrycket på CM 22 var mycket bra och det var med stor spänning jag monterade den helt nya tryckmekanismen ( Elite) på min gamla CM 22,a,
Redan efter de första provskjutningarna med den nya mekanismen så var jag klar över att denna mekanism den ska jag bara  ha!
Jag tog upp mitt önskemål med Ronny på Interprodukter, men jag fick inget konkret svar, eller rättare sagt ett något diffus svar, kanske, eventuellt.
Det gick några månader och sedan kom ett mail från Interprodukter, varför har du inte skickat ner dina mekanismer?
Vi har två CM 22 alu, jag och min son..
Snabbt som ögat skickade jag dessa två mekanismer i en försäkrad sändning och ca tre veckor senare kunde vi hämta dom på posten i Skövde.
Priset för denna ombyggnad är 2000 kr + frakt per mekanism.

IMG_0495

Bild 1
Detta är vad vi ser, av den modifierade tryckmekanism, ett litet kullager på båda sidorna rätt över avtryckaren. Men den stora skillnaden ligger inne i mekanismen..
IMG_0497

Bild 2
Här på bild två kan vi se att det har tillkommit ett kullager som återfinns på båda sidor av tryckmekanismens sidor.
Vad som inte syns men som verkligen känns, är att utväxlingen från avtryckaren till sear är ändrad, detta medger ett mycket distinktare tryck.
Jag jag vågar påstå att knappt en neuhausens tryckmekanism kan mäta sig med denna modifierade  tryckmekanism. Den nya ombyggda mekanismen är otroligt bra!!!
IMG_0499

Bild 3
Detta är en vy från den andra sidan, där den synliga delen av modifieringen är kullagret.
Vi kan också se att mekanismen har samma tyngd (storlek) på hanen som den gamla CM 22,an hade.
Detta medför en ytterst lite långsammare löptid på hanen, men vi talar här om ca hundradels sekunder.
IMG_0503

Bild 4 här är en vy som vi är vana att se vår mekanism i, men skillnaden är högst vesäntlig, eller det är svårt att få till superlativer som ger mekanismen det rätta status som den modifierade hamnar i.
Vill du ge din gamla Morini CM 22 en ny framtid och unna dig ett av de absolut bästa avtrycksmekanismer i världen.

Kontakta Ronny Nilsson på Interprodukter i Hässleholm. 
Ring eller maila honom.

Interprodukter i Hässleholm

Interprodukter Box 197 S-281 22 Hässleholm Sweden

Tel: 0451-155 95 Mobil: 0705-89 46 29 Fax: 0451-813 14

Kontakt/Förfrågan

E-mail: info@interprodukter.se

Copyright Arne Nohlberg 2013 01

2 reaktioner på ”Morinis tryckmekanism, modifieras till Elite.

  1. Ping: Populära finkalibriga pistoler i Sverige | Arnes Pistolskyttesida

  2. Ping: Morini CM 22 M | Arnes Pistolskyttesida

Kommentera

