Val av komponenter till den handladdade patronen.

Jag kan förstå att det inte är helt lätt att starta karriären som handladdare av ammunition, det florerar många ibland grundlösa rykten ute på klubbarna och det måste vara ganska svårt att hamna rätt i de val som man måste göra. Det är min förhoppning att du ska få svar på en del frågor här och har du mera frågor skicka ett mail, så ska jag försöka att svara på just dina frågor.

Men låt oss böra med att penetrera alla dessa val som måste till, det är många val som ska göras, såsom:

1 krut ska väljas ut, det finns ganska mycket att välja på. Alla tillverkare anser att just deras produkt är den bästa.

2 Hylsor ska anskaffas antingen genom att plocka hylsor på marken eller att köpa nya hylsor och ladda om dom. Även här finns det en uppsjö av tillverkare. Även begagnade hylsor finns då och då att köpa.

3 Val av tändhatt, är även den en stor möjlighet till påverkan av det slutgiltiga resultatet. Kan på ett mycket markant sätt påverka laddningen.

4 Till sist då val av kula här är det tyvärr så att det finns ett stort utbud och allt för många egna uppfattningar om vad som är verkligen bäst. Börja med att köpa ett mindre antal och provladda, undvik rena blykulor, det är ett passerat stadie i handladdningen.

 

Återigen så måste jag poängtera att varje vapen varje pipa är unik, så det går inte att få till ett optimalt resultat genom att kopiera en kompis laddning, förvisso kan det lyckats men chansen är mycket liten.

vectanba10444444

1 KRUT finns många olika tillverkare men jag anser att det räcker med att nämna två olika tillverkare Vihtavuori och Vectan. Naturligtvis finns det många andra tillverkare och jag har testat de flesta genom åren. Skillnaden mellan det finska krutet och det Franska krutet Vectan, är att Vectan är betydligt renare och ger inte samma avlagringar i min pipa. Men detta med val av krut är egentligen en smaksak. men var noga med att ALDRIG överstiga maximal laddning. Börja ca 10 – 20 procent under maxladdning, gå sedan nedåt, tills du får ett bra resultat.

ladd_krut

Whitavouri krut

I dag finns olika laddtabeller för olika kaliber och olika kulor. Följ dom OBS.

Den Franska Vectan engelsk text, laddtabell

Vihtavuori laddtabell.

Det finns lite mera som är viktigt om just krut, det ska förvaras i en torr lokal och inte kunna tillgripas av barn.  I lagen så anges att det ska förvaras i vapenskåp???
Tänk på att ett byte till en lättare kula oftast kräver byte av krutsort, en tung kula ska ha en långsambrinnande krut. Tvärtom är det minst lika viktigt, om vi funderar på att byta till en tyngre kula med ett snabbt brunnet krut, detta ger ofelbart ett högt tryck i vår pipa och detta ska vi undvika till varje pris.
Sedan många år laddar jag enbart i kaliber .32 och använder enbart Vectan krut.

Läs mera om handladdning

Jag bor i närheten av en skjutbana så hylsor har aldrig varit några problem, det finns oftast i ett överflöd. Men naturligtvis är jag väl medveten om att de flesta inte har denna möjlighet, då återstår att köpa hylsor, begagnade eller nya? Normalt kan en hylsa återladdas om ca 10 – 15 gånger. Detta är normalt för kaliber .32. Kanske några få gånger med tex kaliber .38, Men å andra sidan så märks det väl om en hylsa har sprucket i min Dillon laddare.

krymp1

OBS krymp rillen på kulan

Men tänk på att det oftast inte är laddningens storlek som knäcker hylsan utan det är med stor sannolikhet mynningens crimp, detta förfarande är förödande för våra hylsor, så crimp lite som möjligt .
Rengöringen i mitt fall är en bad med citronsyra och lite diskmedel, sedan aktiveras hylsorna i detta bad i ca 5 minuter, torkas sedan genom att rullas runt i en frottéhandduk.

hylstrumlare-1
Jag har naturligtvis provat trumlare för rengöring av hylsor men detta fungerade inte för mig, ett moment till och mera material osv.
Även ultraljudstvätt fungerar mycket bra vid rengöring av hylsor, kan rekommenderas.
Däremot så plockar jag aldrig ut tändhatten före laddning, detta skötes automatiskt av Dillonpressen.
Jag använder Norma hylsor och Lapua

En hylsa fristående utanför pipan klarar ca 1 kilos tryck sedan spricker den. Men tänk på att en kula startar med en belastning på ibland flera hundra g.
Läs mera o hylsor.

3 TÄNDHATTEN den kan väl inte vara ett svårt val? Nej min övertygelse är att Federal small pistol är allt vad vi behöver, förutom en hög precision så är det tveklöst den mjukaste tändhatten på marknaden. För oss som trimmar avtrycksmekanismen är just denna tändhatt ett måste, dels för en hög precision och dels för att den är mycket mjuk och kräver inte att hanen i tex en revolver träffar tändhatten med full kraft.
Läs mera om tändhatten.

4 VAL AV KULA, detta är som du kanske redan har insett ett mycket stort område som inte är möjligt att ens försöka täcka av på en delsida i en blogg. Här är verkligen fältet öppet för den som gillar att laborera, men återigen överstig aldrig maxladdningen.

hn_kulor_5

WC kula

Det finns  kulor  som WC kulor, en kula som egentligen inte ska fungera att skjuta med på längre avstånd är kanske max 25 meter, Rent aerodymiskt är den en katastrof, den är lik humlan den borde inte kunna flyga! Men den gör det ändå på kortare avstånd tack vare att den roterar.
Valet vi måste göra är, att om vi ska använda helmantrade kulor eller om vi nöjer oss med kopparplätterade blykulor. För rena blykulor hoppas jag ingen använder längre, det är förknippat med en mycket stor försiktighet att använda blykulor. För inte så länge sedan gjöts dessa blykulor i hemmen!! Varning för framtida skador.
Personligen använder jag HN kulan en kopparplätterad ogival blykula, som jag är mycket nöjd med.
Läs mera om kulor

 

Lite mera om själva laddpressen, jag använder sedan mera än 10 år tillbaka en Dillon Square Deal, denna press är tveklöst den billigaste pressen och skräddarsydd för den som bara laddar amunition för enhandsvapen. De större pressarna från dillon är på inget sätt varken snabbare eller bättre för just den amunition vi använder!

Detta nådens år 2017 08 13 Arne Nohlberg

DS som vanligt så växer artikeln de närmaste dagarna så titta in on ca en vecka då kan artikeln vara kompletterad, har du några frågor maila.

 

 

